Herhaal na mij: Social media marketing hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als het voelt alsof je een olifant de trap op duwt, is dat een duidelijk teken dat je je marketing te ingewikkeld maakt.
Hier zijn 7 manieren om marketing via social media te vereenvoudigen (en het misschien weer leuk te maken!)
1. WEET WAT JE WILT BEREIKEN
Zoals alles in marketing, moet je beginnen met een doel. Als je dit niet hebt, heb je geen idee waar je je tijd en energie op moet richten. Je weet dan ook niet of je vooruitgang boekt… En dan begint het zinloos te worden.
Misschien gebruik jij social media om meer sales te genereren? Probeer je zakelijke vrienden te maken? Of probeer je een merk online te optimaliseren?
Wat de reden ook is om op social media actief te zijn, schrijf het op en stel een doel.
Het begrijpen van jouw doel kan helpen om optimaal gebruik te maken van alle kanalen. Het is zo'n belangrijk onderdeel van jouw marketingstrategie voor social media, dus sla het niet over.
2. WEET VOOR WIE JOUW BEDRIJF IS
Niet weten wie je publiek kan betekenen dat je inhoud online gooit die niet resoneert - en die je niet dichter bij het bereiken van je doel brengt.
3. PROBEER NIET OVERAL TE ZIJN EN ALLES TE DOEN
Er zullen altijd nieuwe social mediaplatforms en functies verschijnen. Maar alleen omdat ze er zijn, wil nog niet zeggen dat je ze moet gebruiken.
Je hoeft zeker niet op elk platform aanwezig te zijn. Je kunt er beter een paar kiezen die het beste voor jouw bedrijf werken, en je daar ook aan houden.
Een ding dat ik de laatste tijd heb gezien zijn bedrijven op Instagram die daar echt niet hoeven te zijn. Dit klinkt misschien een beetje raar, maar houd hier rekening mee: Instagram is niet geschikt voor elk bedrijf.
Als je slechts over de mankracht beschikt om één sociaal mediaplatform te runnen, en jouw publiek meer tijd op LinkedIn dan op Instagram doorbrengt, raad eens waar je je tijd en energie op zou moeten richten….
Heb gewoon niet het gevoel dat je moet doen wat iedereen doet. Dat brengt me bij mijn volgende punt ...
4. VOEL DE DRANG NIET DAT JE 3 X PER DAG MOET POSTEN
Ik kan geen bedrijfseigenaren bedenken die genoeg tijd in hun week hebben om kwalitatief hoogwaardige content voor 21 berichten per week te bedenken.
En als je niet met kwaliteit komt, wordt het gewoon pluis. Mensen zijn het zat om “pluis” te zien op hun social media-feeds, en zullen daarom geen interactie met de post krijgen. Dit zou betekenen dat jouw content minder mensen bereikt in de toekomst.
(Of deze mensen zien je donzige berichten en volgen je niet meer).
Als je maar 3 x per week kunt posten, maar die 3 berichten barsten van de kwaliteit en zijn goed geschreven, leg je daarbij neer. Voel je niet onder druk gezet om meer te posten, simpelweg omdat andere dat wel doen.
5. HOUD EEN OOG OP WAT WERKT
Je hebt waarschijnlijk het volgende al weleens gehoord: "de definitie van krankzinnigheid is steeds dezelfde dingen doen en verschillende resultaten verwachten"
Nou, dit geldt ook voor social media. Soort van.
Je moet je eraan houden dingen consequent aan te pakken. Maar na een tijdje, als je geen resultaten ziet van wat je doet, moet er iets veranderen.
De meeste social media-platforms hebben een soort social media-analyse die je kunt bekijken om te zien welk type content het beste presteert.
Ik stel ook voor om Google Analytics op jouw website te installeren zodat je kunt zien wat er werkt om de verkoop of vragen te stimuleren.
6. STEL DE CONTENT OPNIEUW IN
Als je blogcontent, video-content of podcastafleveringen maakt, probeer deze content dan opnieuw te gebruiken in posts op social media, zodat je niet altijd de druk voelt om met nieuwe content te komen.
Mensen zullen je content niet op elke plek zien waar je het plaatst, dus je hoeft niet te voelen dat het te veel is.
7. VOEL NIET DAT JOUW CONTENT ALTIJD 130% PERFECT IS
Er is een verschil tussen kwaliteit en perfectie. Jouw content kan nog steeds impactvol en waardevol zijn, zonder volledig perfect te zijn.
Als je het gevoel hebt dat alles wat je post perfect moet zijn, raad eens? Je gaat helemaal niets meer posten.
Soms zit ik vast in deze val, en dan zal een van mijn zakenvrienden zeggen: "Hé Mirt, je hebt al een tijdje niks op Instagram gepost, is alles goed?" En dan realiseer ik me dat ik opnieuw vastzit in mijn kleine perfectionisme wereldje.