Ik realiseerde me dat ik al meer dan 7 jaar op Instagram zit. Eerst als een persoonlijk account en overgefilterde foto's delen van mijn zaterdagavond. Het is zo interessant om na te denken over hoe het platform is veranderd. Hier zijn 5 enorme verschillen tussen Instagram vandaag, en wat het 5 jaar geleden was.
1. INSTAGRAM DRAAIT NIET MEER ALLEEN OM DE VOLGERS
Veel te veel mensen definiëren "Instagram-succes" als het krijgen van meer volgers. Aan de ene kant begrijp ik wel waarom, omdat het een meetwaarde is die je gemakkelijk kunt volgen en in de gaten kunt houden. Maar hoewel het een goede zaak is om je volgers met de juiste mensen te laten groeien, wil je niet alleen meer Instagram-volgers krijgen.
Ik snap niet helemaal waarom zoveel bedrijfseigenaars opgeven met Instagram, simpelweg omdat ze het aantal volgers niet zien stijgen. Voor mij is het maar één manier om Instagram-succes te meten. Hoe zit het met de verkoop? Vragen van potentiële klanten?
Misschien hebben jouw concurrenten meer volgers ... Maar dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat ze een succesvoller bedrijf zijn. Dus laat je niet naar beneden halen.
Instagram kan nog steeds een enorme impact op je bedrijf hebben, zelfs als je niet duizenden volgers hebt.
2. INSTAGRAM SPEELT EEN GROOT DEEL VAN JOUW ALGEMENE BEDRIJFSMERK
Iets dat mij is opgevallen dat veel mensen tegenwoordig doen, is een bedrijf opzoeken op Instagram in plaats van ernaar te zoeken op Google. Ik ben hier ook schuldig aan.
Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Het betekent dat je Instagram-aanwezigheid op het merk moet zijn afgestemd en up-to-date moet zijn en dat je echt je beste beentje voor moet zetten. Jouw merkuitstraling moet consistent zijn met hoe jouw andere merkcontactpunten eruit zien en aanvoelen - vooral jouw website.
De stem van je merk (hoe je merk praat op Instagram) moet ook consistent zijn.
3. INSTAGRAM GAAT NIET ALLEEN OM HET DELEN VAN FOTO’S
Iedereen kan een mooie Instagram-feed maken met samengestelde afbeeldingen van andere content makers. Het vereist niet veel vaardigheid om dit te doen. En omdat iedereen dit kan doen, is Instagram verzadigd van prachtige feeds. Hoewel daar niets mis mee is, heeft jouw account wat meer content nodig.
Dit kan in de vorm van betekenisvolle bijschriften of originele afbeeldingen zijn die niemand anders eerder heeft gedeeld.
4. INSTAGRAM DRAAIT OM KWALITEITSCONTENT, NIET HOEVEELHEIDSCONTENT
Zoals ik hierboven al zei, het gaat niet om het plaatsen van content.
Onthoud - elk bericht dat je plaatst is een contactpunt van het merk. Mogelijk komt er voor het eerst iemand in contact met jouw merk en wil je een uitstekende eerste indruk maken.
Ja, het duurt veel langer om kwaliteitscontent te maken, maar dat is prima omdat het veel meer oplevert.
5. JE MAG NIET MEER 3 X PER DAG PLAATSEN OM RESULTATEN TE ZIEN
De reden dat je niet langer zo vaak hoeft te posten, is dat het Instagram-algoritme sinds 2014 veel is veranderd.
De content die op jouw feed voorbij kwam was voorheen puur chronologisch.
Daarom heeft Instagram een algoritme geïmplementeerd dat prioriteit geeft aan content van accounts waarin je het meest bent geïnteresseerd, zodat jij hun content eerst in jouw feed ziet. Dit betekent dat als iemand geïnteresseerd is in je content, je berichten hoger in hun feed worden weergegeven, ongeacht of deze 2 uur geleden of 2 dagen geleden is gepost.