Focus, intentie, consistentie. Deze woorden zijn de laatste jaren zakelijke modewoorden geworden. Maar hoe kun je je intentie eigenlijk definiëren, je focus vinden en consistent worden?
Ik weet zeker dat ik je niet kan helpen om een algemene bedrijfs- of levensfocus te vinden - dat zou een serieus geval zijn van "doe wat ik zeg en niet zoals ik doe" - maar ik kan je zeker een paar tips geven over hoe je je kunt concentreren en consistent met jouw marketing omgaan.
Let me break it down to you..
1. FOCUS OP DOELEN
Er zijn een heleboel leuke zakelijke dingen waar we onze tijd aan kunnen besteden. Ik kan niet de enige zijn die door het Pinterest-konijnenhol is gegaan en pas na 4 dagen terugkeert naar de oppervlakte.
Er zijn ook veel niet-zo-leuke zakelijke dingen te doen.
Het is heel gemakkelijk om onszelf bezig te houden met deze taken, waardoor we ons kunnen laten afleiden door de "ping!" Van onze inbox of de nieuwste Instagram-melding. Maar brengen deze dingen jou dichter bij jouw doelen?
Door (a) te weten wat jouw doelen zijn en (b) je daarop te richten, kan jij jouw bedrijf in de juiste richting sturen en je tijd slimmer besteden.
Wanneer een leuke, nieuwe marketingtactiek opduikt, hoef je je alleen maar dit af te vragen: brengt het me dichter bij waar ik wil zijn? Of kan mijn tijd en energie beter elders worden besteed?
2. FOCUS OP PUBLIEK
Wat drijft hen? Wat zijn hun dromen? Wat willen ze bereiken?
Een blogpost schrijven met één ideale klant in gedachten is een stuk eenvoudiger dan het schrijven voor vijf verschillende mensen tegelijkertijd. Natuurlijk heb je misschien een aantal verschillende ideale klanten, maar concentreer je op één hoofdklant en je zult merken dat dingen gemakkelijker beginnen te gaan.
3. FOCUS OP CONTENT
Waar wil je bekend om worden? Waar wil jij jouw ideale klanten over informeren?
Door enkele kernonderwerpen in kaart te brengen, kan jij je veel gemakkelijker op content concentreren. Het helpt ook hier een beetje strategisch te zijn. Stel dat ik bijvoorbeeld meer marketingklanten voor social media wilde hebben. Ik zou ervoor zorgen dat ik consistent waardevolle content publiceer over marketing via social media.
Dit concept is van toepassing op al je kanalen, maar social media vormen een kleine uitzondering, omdat je misschien ook verschillende content deelt - zoals een kijkje achter de schermen tot een vrijdag-teamborrel.
4. FOCUS OP CONSISTENTIE
"Consistentie is de ware basis van vertrouwen." - Roy T. Bennett.
Als je publiek je niet vertrouwt, kopen ze zeker niet van je.
Wat bedoel ik met consistentie? Consistentie betekent dat je aanwezig moet zijn op de kanalen waarvan je zegt dat je er elke dag op zit.
Het betekent dat je elke veertien dagen een e-mailnieuwsbrief naar je lijst stuurt - en je eraan houdt. Het betekent dat je dezelfde content moet houden, zodat jouw publiek weet wat ze van jou kunnen verwachten. Het betekent dat al je verschillende contactpunten dezelfde uitstraling moet geven.
Denk na over hoe je wat consistentie kunt toevoegen aan jouw marketinginspanningen.
Misschien moet je je social media-inhoud een week of twee van tevoren inplannen zodat je dit niet vergeet. Misschien moet je investeren in een grafisch ontwerper om ervoor te zorgen dat je merk er van top tot teen glad uitziet.
Het komt erop neer dat….
Als je je bewust begint te worden met de manier waarop je jouw bedrijf neerzet en concentreert op de dingen die ertoe doen en het consistentie uitstraalt, zal je veel meer resultaten zien. Het is gewoon een kwestie van vertrouwen in het proces.