Een No Bullshit Guide over hoe je eindelijk je Instagram-account kunt laten groeien!
Het is 10 uur op een dinsdagavond en je bent bezig met het lezen van je zesde artikel over hoe je je Instagram-account kunt laten groeien en het algoritme kunt verslaan. En dan klikt er plotseling iets in je hoofd. Je realiseert je dat al deze artikelen hetzelfde zijn. Ze delen allemaal dezelfde tips en "geheimen" die jij waarschijnlijk al kent.
Daarom wilde ik een lijst samenstellen met enkele tips die je hopelijk kunnen helpen.
Ik zit al jaren op Instagram en heb alle veranderingen gezien, van het introduceren van InstaStories tot het verwijderen van de chronologische volgorde.
Als je jarenlang elke dag iets doet leer je een paar trucjes zodat je snel kunt evalueren wat wel en wat niet werkt.
Ik wil in deze blogpost een lijst delen met enkele trucs die ik heb geprobeerd en geweldige resultaten heb gezien, evenals enkele dingen die momenteel "populair" zijn.
Betrokkenheid is het belangrijkst
Als jij jouw account wil laten groeien zodat mensen jou willen volgen, moet jij tijd besteden aan het omgaan met anderen. Spreek je volgers aan. Stel vragen in jouw bijschriften om een gesprek te beginnen, reageer op hun opmerkingen etc.
Hoe het algoritme nu werkt is dat de opmerkingen veel belangrijker en waardevoller zijn dan het aantal likes. Hoe meer reacties je krijgt, hoe meer mensen Instagram je foto laat zien. Het is ook belangrijk om niet alleen contact te hebben met je volgers en mensen die je volgt, maar ook met andere Instagram-gebruikers.
Praat met mensen met vergelijkbare interesses die hetzelfde soort content plaatsen als jij door echte en zinvolle reacties op hun berichten achter te laten.
Spam mensen niet met “leuke foto” opmerkingen, neem de tijd om de foto te bekijken en laat dan een echte reactie achter. Laat zien dat je de tijd hebt genomen om met hun bericht bezig te zijn.
Vertel een verhaal
Veel mensen gebruiken hun Instagram-accounts als 'microblogging'-platforms waar ze hun ervaringen delen, advies geven en verhalen vertellen.
Een bijschrift is een ongelooflijk krachtig hulpmiddel geworden en die moet je echt gaan gebruiken. Als jij een blogger of een bedrijf bent, denk dan aan Instagram als een uitbreiding van jouw website, een andere plek waar je nuttige content kunt delen.
Focus op kleinere hashtags
Omdat er elke dag zoveel foto's worden gedeeld, is het ongelooflijk moeilijk om je te onderscheiden van de rest. Vooral bij het gebruik van hashtags met honderden miljoenen posts.
Daarom moet je die mega-populaire hashtags vergeten (nou ja ... niet helemaal, maar voor het grootste deel) en je concentreren op kleinere. Voeg er niet zomaar wat willekeurige hashtags aan toe! Je moet slim zijn met hashtags… Neem de tijd om hashtags te onderzoeken en vind de juiste voor jou!
Bepaal jouw doelgroep
Om een plan voor jouw account te maken moet jij eerst meer te weten komen over jouw doelgroep. Wie zijn zij? Wat zijn hun interesses? Waar komen zij vandaan? Hoe oud zijn zij? Al deze informatie kan jou helpen om ze beter te begrijpen en wat ze leuk vinden. Profiteer van al die informatie en maak content waarmee ze zich waarschijnlijk zullen bezighouden.
Dat is tenslotte het doel, om jouw publiek zich bezig te krijgen met jouw account. Het begint allemaal met betrokkenheid.. onthoud mijn eerste punt
Nadat je hun "profiel" hebt samengesteld en content hebt gemaakt die hen aantrekt, gebruik je gerelateerde hashtags. Verspil geen tijd aan het proberen iedereen te bereiken. Als er iets is dat ik heb geleerd, is het dat je jezelf niet op alle markten kunt richten.
Je moet jouw doelgroep definiëren en erop focussen, en alleen op hen.
Spelletjes werken niet
De dagen dat je het oude volg-ontvolg spel kon spelen, volgers kon kopen of zinloze spamcommentaren achter kon laten, zijn al lang voorbij.
Mensen zijn dat zat en tolereren het niet. Instagram ook niet. Dus wees slim en speel geen games, want ze zullen je alleen maar schaden.
Gebruik alle functies Instagram te bieden heeft
Instagram heeft zichzelf een boost gegeven! Dus profiteer van alle nieuwe functies. Hier zijn er een paar die je zou moeten gaan gebruiken als je dat nog niet doet.
Instagram verhalen
Ongetwijfeld mijn favoriete functie.
Instagram-verhalen zijn een van de meest gebruikte tools op Instagram. Hiermee kan jij meer content delen dan wat er op jouw feed staat, waardoor jij persoonlijker kunt zijn. En kan laten zien dat er een echte persoon achter het account zit.
Met Instagram-verhalen kun je op een meer persoonlijk niveau communiceren met je publiek door middel van polls, Q&A, quizzen enz. Met alle algoritmewijzigingen en berichten die niet worden weergegeven in de feeds van je volgers, is Instagram Story de enige plek waar je volgers je kunnen zien!
Dus profiteer hiervan en wees actief op verhalen!
Highlights
Instagram-hoogtepunten zijn een zeer handige tool waarmee je verhalen op je profiel kunt houden. Ze zijn vooral handig voor bloggers, omdat je al je blogpostverhalen kunt opslaan in één hoogtepunt, of veel gestelde vragen, etc.
Video
Er zijn zoveel verschillende soorten video-content die je kunt delen, van video in je feed, verhalen en IGTV. Maak gebruik van al deze mogelijkheden en maak leuke video's!
Tegenwoordig is video-content populairder dan ooit. Mensen bekijken video's liever dan foto's omdat ze deze interessanter en dynamischer vinden.
Instagram Analytics
En ten slotte, profiteer van de analyses die bij Instagram worden geleverd.
(Als je niet kan analyseren moet je even een zakelijk profiel aanmaken, dit kan je gemakkelijk aanpassen in jouw Instagram voorkeuren)
Onderzoek jouw analyses om erachter te komen wat voor soort content het beste werkt. Wat zijn je meest geliked berichten? Meest gereageerde berichten? Van welke soort content houdt je publiek? Welk type inhoud heeft de minste betrokkenheid? Gebruik al die informatie om content te maken waar jij het meeste uit haalt.
Dit waren alle tips en tricks die ik voor nu kon bedenken. Ik hoop dat je het leuk vond om mijn gebrabbel te lezen en een aantal nieuwe Instagram-trucs hebt geleerd die je hopelijk zullen helpen je account te laten groeien en dat irritante algoritme te verslaan!